Banner met surfmeisje aan Brouwersdam
Banner met inwoner voor woonwijk in Zierikzee
Banner van ondernemer voor vissershaven in Bruinisse
Homepage

De mensen zoeken beleving

Anton Krijnse Locker

Anton Krijnse Locker

mede-eigenaar World of Drinks

Een barbershop, schoenenwinkel of boekhandel die ook ambachtelijk gebrouwen bier, een bijzondere whisky of verschillende koffiesoorten heeft, het zijn nieuwe ontwikkelingen – ‘fusions’ – die werken, ziet Anton Krijnse Locker. Waarbij het verhaal achter de drank ook belangrijk is.

Wat voor een bedrijf is World of Drinks?
“We zijn een groothandel, detailhandel en online winkel voor drank, ook niet-alcoholisch, ontstaan uit de slijterij die ik in 1997 in Renesse heb opgericht. Inmiddels heb ik samen met mijn compagnons Marco en Lennert de Vrieze twee winkels in eigendom in Zierikzee en in de Rotterdamse Markthal. In Renesse en Krabbendijke zitten franchisenemers. Het werkgebied omvat Zeeland, ook Zeeuws-Vlaanderen, en de randen eromheen. Onze klanten zitten vooral aan de kust. We bevoorraden ook strandpaviljoens die zelf daar geen voorziening voor hebben. Vandaar dat onze voorraad, goed voor 5.000 m2, in Middelburg staat opgeslagen. Dat is voor ons de beste uitvalsbasis.”

Waarin onderscheiden jullie je van vergelijkbare bedrijven?
“Een van de beste adviezen die ik ooit heb gekregen, van YourSurprise, was om een eigen programmeur in dienst te nemen voor de ontwikkeling van eigen software. Eind dit jaar komen we met een geheel nieuw concept voor onze online dienstverlening. Dat ontwerp hebben we in eigen hand. Zeeland is logistiek gezien een drama, zeker in de zomer, terwijl er dan veel vraag is naar enorme volumes. Als het onverwacht mooi weer wordt, moet je in staat zijn snel veel te leveren. Dat is een kunstje moet je goed beheersen. We zijn dan ook de enig overgebleven vrije drankenhandel in Zeeland.”

Waarom een filiaal in de Rotterdamse Markthal?
“De Markthal zou per jaar 6 miljoen mensen trekken, vooral voor de dagelijkse verse (markt)producten. Dat zijn er 9 miljoen geworden, maar dan vooral toeristen. Bij de Nederlandse toerist proberen we, via tablets die er liggen, digitaal contact te maken en te houden. De overwegend Amerikaanse en Chinese toeristen kopen ongegeneerd de meest luxe wijnen en whisky’s die we heel mooi voor hen verpakken. Het gaat uiteindelijk allemaal om de beleving en het verhaal.”

Hoe ervaar je het ondernemersklimaat op Schouwen-Duiveland?
“Voor ons als goed. Toerisme, dus ook horeca, is de kurk waar het eiland op drijft, de meest dynamische sector met veel werkgelegenheid. En in Renesse, waar ik voorzitter van de ondernemersvereniging ben, is veel potentie: de duinen en het strand die nog puur zijn, de ruimte. We zijn bezig die kwaliteiten te versterken en te koppelen aan heel Schouwen-Duiveland. Die synergie werkt. We hebben de afgelopen vijf jaar veel werk verzet. Het masterplan wordt nu breed gedragen, de ondernemersvereniging gaan we verder professionaliseren. De samenwerking met de gemeente is briljant, de vaart zit erin.”

Hoe zie je de toekomst?
“Goed. We zijn bezig met nieuwe winkels in Zeeland. Daarnaast werken we aan één drankenplatform dat alles omvat. Winkels worden de etalage van onze webshop. De plek waar je altijd kunt proeven – de beleving – en deskundig advies – het verhaal – krijgt.”

Anton Krijnse Locker
Renesse | Zierikzee