Banner met surfmeisje aan Brouwersdam
Banner met inwoner voor woonwijk in Zierikzee
Banner van ondernemer voor vissershaven in Bruinisse

De Perfecte Plaats

Jeroen Hoep

Jeroen Hoep

verkoopdirecteur Geronimo Leatherworks

augustus 2017

Samen met oprichter Lambert Pourquie en productiedirecteur Ron de Waal voert Jeroen Hoep de directie over Geronimo Leatherworks. Daarnaast zet hij zich in voor de leefbaarheid van Bruinisse.

Wat voor een bedrijf is Geronimo?
“Wij produceren jaarlijks ruim twee miljoen riemen en ceintuurs voor grote internationale merken als Tommy Hilfiger, Esprit, s.Oliver en Calvin Klein. De feitelijke productie gebeurt in Roemenië. Daar staat een fabriek met, afhankelijk van de drukte, 130 tot 180 werknemers. Bruinisse is het hoofdkantoor, we werken hier met 25 mensen. Al onze grondstoffen komen eerst naar Bruinisse om gekeurd te worden. Dan heb ik het over leer uit India, Italië en Nederland en gespen uit bijvoorbeeld China. Op orderniveau gaat alles naar Roemenië.’’

Waarom de keuze voor Roemenië?
“Ooit produceerden we de riemen met thuiswerkers, maar de wetgeving veranderde en tegelijkertijd ontstonden er meer mogelijkheden om te automatiseren. In Roemenië kon je in 2001 betaalbaar een fabriek opzetten en mensen aantrekken. We hebben bewust niet voor Azië gekozen. Die afstanden zijn te groot. Met Roemenië kunnen we snel schakelen en zorgen voor een ‘never out of stock’ service. Veel van onze klanten zijn blij dat we een EU-product leveren met de bijbehorende certificering.’’

En waarom Bruinisse?
“We zitten hier perfect: centraal tussen de vliegvelden van Amsterdam, Eindhoven en Brussel. We winnen er niets mee om naar de Randstad te gaan. Daar is alles duurder. Bovendien waarderen onze opdrachtgevers de rust en omgeving. We ontvangen inkopers en productmanagers die heel veel reizen en Bruinisse als rustpunt ervaren. Ze komen ook voor de mosselen. Ontwerpers van de grote merken komen bij ons voor inspiratie en om met onze materialen te werken.’’

Welke marktpositie heeft Geronimo?
“We produceren splitleren en nerfleren kwaliteitsriemen, dus niet de weggeefriemen die je soms bij een broek of jurk krijgt. We behoren tot de top 3 van Nederland en tot de top 10 van Europa. We doen het goed en groeien gestaag, ook nu de dames ceintuur al weer zo’n vijf jaar vrijwel uit het modebeeld is verdwenen. Het gaat in golfbewegingen. Als de ceintuur weer in de mode komt, stijgt onze productie met 30 procent.’’

Wat is jouw betrokkenheid bij de lokale economie?
“Zakelijk gezien keken we eigenlijk altijd over de gemeentegrenzen heen. Op Schouwen-Duiveland zitten geen klanten van ons. Dat is veranderd, we hebben meer oog gekregen voor de lokale binding. Ik heb dat wel moeten leren. De Ondernemerskring, waar we wel lid van zijn, is inmiddels een keer op bedrijfsbezoek geweest. En we werken samen met YourSurprise en Omoda. Ik woon en leef hier, het dorp heeft ons veel gegeven, ik wil investeren in de leefbaarheid. Dat hoeft niet altijd commercieel verantwoord te zijn.’’

Jeroen Hoep
Bruinisse