Banner met surfmeisje aan Brouwersdam
Banner met inwoner voor woonwijk in Zierikzee
Banner van ondernemer voor vissershaven in Bruinisse
Homepage

Ondernemers

kiezen voor Schouwen-Duiveland vanwege de centrale liggen tussen Rotterdam, Brabant en Vlaanderen. En vanwege:
. de lagere vestigingskosten,
. de mentaliteit en loyaliteit van werknemers,
. de korte lijnen tussen ondernemers onderling, de Ondernemerskring Schouwen-Duiveland en de gemeente.

Wilhelm Verton
mede-eigenaar Omoda Wilhelm Verton

Ambitieus in de passie voor schoenen

december 2017

De derde generatie staat aan het roer en de vierde is er al aan het werk, Omoda is bovenal een familiebedrijf. En Zeeuws en ambitieus. Omoda wil de beste zijn in kwaliteit en service, maar bijvoorbeeld ook vooroplopen als het gaat om maatschappelijk verantwoord ondernemen.

Wat voor bedrijf is Omoda?
“Omoda is een club mensen die enorm van schoenen houdt. Die passie willen we delen met alle schoenenliefhebbers. Dat doen we via onze webshops voor zes landen en onze schoenenwinkels, inmiddels meer dan twintig waarvan één in Antwerpen. We zijn bovendien een Zeeuws familiebedrijf, dat mag nog wel meer bekend worden omdat we daar trots op zijn. We streven naar een landelijke naamsbekendheid, vandaar dat we ook winkels in Amsterdam en Rotterdam hebben geopend.”

Waarin onderscheiden jullie je van andere bedrijven?
“We willen een inspirator zijn. Allereerst natuurlijk voor mensen die schoenen willen kopen. Zij kunnen kiezen uit een breed scala aan gerenommeerde merken, waarbij we hen helpen bij het maken van keuzen en op de hoogte houden van trends. Maar we willen ook trendsettend zijn op het gebied van presentatie, kwaliteit en service. We willen de mooiste winkels hebben, de meest innovatieve webshops, snelle levering en de beste klantenservice. Niet alleen in Nederland, maar overal waar we schoenen verkopen.
Tegelijkertijd vinden we duurzaamheid belangrijk. We hebben daar een interne werkgroep voor die bijvoorbeeld onderzoekt of we bij retouren meer gebruik kunnen maken van fietskoeriers, thuis ophalen of juist afgeven in onze winkels. Er is namelijk veel meer mogelijk dan dat er nu gebeurt. Duurzaam zijn ook de 1080 zonnepanelen op het dak van onze hoofdvestiging in Zierikzee. En we hebben mensen in dienst die een afstand tot de arbeidsmarkt hadden.”

Wat vind je van het ondernemersklimaat op Schouwen-Duiveland?
“De ligging is voor ons perfect in de driehoek Antwerpen – Breda – Randstad waar belangrijke postdistributiecentra zijn. Onze medewerkers komen uit diezelfde driehoek en kunnen eigenlijk altijd filevrij rijden. Wat wij enorm waarderen is de arbeidsmentaliteit. Mensen werken hier hard en hebben hart voor het bedrijf. Ze denken mee over de toekomst en willen doorgroeien binnen ons bedrijf, dat is goed voor de lange termijn. We werken dan ook het liefst met vaste contracten zodat er wederkerigheid is.’’

Hoe zie je de toekomst?
“Wij blijven met het hoofdkantoor en centrale distributie in Zierikzee. We zien geen reden om te verhuizen. Wel is het van belang dat alle belanghebbenden, overheden en ondernemers blijven investeren in het woon- en leefklimaat. Daarnaast ga ik ervan uit dat we met z’n allen een energieneutraal Schouwen-Duiveland kunnen realiseren. Ook dat is van belang voor de toekomst.’’

Wilhelm Verton
Zierikzee

Verbergen
Hans Beljaars
mede-eigenaar buro111 Hans Beljaars

Er is hier een grote onderlinge betrokkenheid

Als Brabander kwam Hans Beljaars via Rotterdam op Schouwen-Duiveland terecht, waar hij al weer ettelijke jaren geleden zijn plek vond als directeur bij buro111. En nee, hij woont er niet. Dat uurtje rijden naar huis is een vorm van ontspannen.

Wat doet buro111?
“We zijn een marketing- en communicatiebureau met een breed scala aan opdrachtgevers, zowel landelijk als lokaal. We zijn vooral actief in de vastgoedsector en in de zorg. Onze naam laat zien waar we zitten, Schouwen-Duiveland heeft immers netnummer 0111, maar vooral ook dat we 3 waarden op nummer 1 zetten: duurzame relaties, hoog rendement en goed resultaat.”

Waarin onderscheidt buro111 zich van andere bureaus?
“In de afgelopen jaren hebben we ons ontwikkeld tot een strategische partner voor onze opdrachtgevers, met name waar het de vastgoedsector betreft. Dat betekent bijvoorbeeld dat ik met bouwers op een terrein sta waar misschien pas over vijf jaar de eerste paal de grond in gaat. Voor de zorgsector zijn we vooral partner in de interne communicatie. Die manier van werken geeft veel voldoening en is heel leuk om te doen.
Het idee erachter is, dat communicatie en marketing rendement moeten opleveren. Door vanaf het begin mee te denken, kan ik de marketingstrategie op het product afstemmen en mee laten groeien. Een mooie vormgeving is daarbij belangrijk, maar niet het doel. Wij zetten de vormgeving in als middel om rendement in beleving of verkoop te behalen. Want dat is wat onze opdrachtgevers zoeken.”

Hoe ervaar je het ondernemersklimaat op Schouwen-Duiveland?
“Ik zie een grote onderlinge betrokkenheid, dat is echt een sterke factor. Als ondernemers vinden we elkaar snel en gemakkelijk. En daardoor kunnen we ieder afzonderlijk een beter product leveren. Het arbeidsethos is hier zeer groot, er is een sterke focus op hard werken, iedereen wil presteren.
Het mooie is ook dat die saamhorigheid niet ophoudt bij de zakelijke contacten. Ook privé is er oprechte betrokkenheid. In de ruim acht jaar dat ik hier werk, heb ik dat kunnen ervaren. Ik heb in Rotterdam gewerkt en ik kom uit Noord-Brabant en daar vind ik dat niet op deze manier.”

Hoe zie je de toekomst?
“Ik maak me ernstig zorgen over hoe we jonge mensen kunnen motiveren om in Zeeland en met name Schouwen-Duiveland te blijven wonen en werken. Of om na hun studie weer terug te komen. Daarvoor heb je voorzieningen nodig als scholen, kinderopvang, woningen, zorg, cultuur. Willen we hier kunnen blijven ondernemen, dan zijn deze jonge mensen hard nodig.”

Hans Beljaars
Zierikzee

Verbergen
Martin Bouwman
mede-eigenaar Bouwman Transport Martin Bouwman

Duurzaamheid gaat ook over menskracht

Na 15 jaar Afval Service Zeeland (ASZ) vond Martin Bouwman tijd om zijn aandacht weer te richten op het familiebedrijf Bouwman Transport. Dat overigens altijd nauw met, en letterlijk naast ASZ werkte.

Wat voor bedrijf is Bouwman Transport?
“We zijn een familiebedrijf dat mijn grootvader in 1932 oprichtte. Ik ben dus de derde generatie en waarschijnlijk de laatste, aangezien we geen directe opvolgers hebben. Bouwman Transport richt zich op de verhuur van mini- en midikranen met diverse uitrustingsstukken, een rupsdumper, een knijperwagen en een oprijwagen. Daarnaast leveren we zand, grint, compost, gebroken puin en grond. De komende jaren wil ik me richten op groei. Met het uiteindelijke doel om over een jaar of 10 à 15 tot een warme overdracht aan een jonge ondernemer te komen.”

Waarom begint iemand een afvalinzamelbedrijf?
“Willem en ik zagen vijftien jaar geleden ruimte op de markt. Mijn vader zat al enigszins in het afval en vanuit het transportbedrijf hadden we redelijk zicht op waar behoefte aan was. De vraag was best groot, inmiddels bestaat het bedrijf uit 23 werknemers, beschikken we over flink wat materieel en een brede klantenkring. We hebben ons een aantal jaren geleden aangesloten bij Shanks Nederland. Dat is dit jaar gefuseerd met Van Gansewinkel tot Renewi. Voor mij is dat een goed moment om per 1 januari 2018 te stoppen en mijn aandacht te richten op Bouwman Transport.”

Wat vind je van het ondernemersklimaat op Schouwen-Duiveland?
“Met ASZ kregen we in korte tijd heel veel verschillende klanten. Dan krijg je ook een ander contact. Het gaf mij meer zicht op wat er speelt, wat ondernemers bindt en wat hen bezighoudt. Ik ben altijd bereid om met collega’s zaken op te pakken. Dat leidde bijvoorbeeld tot de oprichting van Energie Werkt op Schouwen-Duiveland (EWSD). Er was een bijeenkomst bij sociale werkvoorziening de Zuidhoek over sociaal ondernemerschap en de energietransitie tot energieneutraal eiland. Beide onderwerpen houden mij bezig, je moet ook duurzaam met mensen omgaan. Samen met Olivier Verwest heb ik de coöperatie opgezet. Door dergelijke nevenfuncties spreek ik tegenwoordig vaker met gemeenteambtenaren en politiek. Dat zijn goede contacten.”

Hoe zie je de toekomst?
“We moeten waakzaam zijn. Je kunt wel oneindig toeristen en recreanten hierheen halen, maar om de kwaliteit van je toeristisch product op peil te houden, dat is zo eenvoudig nog niet. Zie in het seizoen maar eens voldoende medewerkers te vinden en vervolgens te huisvesten. Dat is misschien wel de grootste uitdaging om onze gasten te houden en terug te laten komen.”

Martin Bouwman
Renesse

Verbergen
Jan Schot
mede-eigenaar Viskwekerij Neeltje Jans Jan Schot

Van zaad tot zak

Wie Schot als achternaam draagt, heeft op Schouwen-Duiveland bijna altijd wel een relatie met mosselen. Het familiebedrijf Viskwekerij Neeltje Jans verenigt negen familieleden Schot, onder wie Jan Schot, voorzitter van Visserijvereniging Helpt Elkander.

Wat voor bedrijf is Viskwekerij Neeltje Jans?
“We zijn allereerst een kweekbedrijf voor bodem- en hangcultuur mosselen. Door de hangcultuur zijn we ook in de handel terecht gekomen. Daarmee hebben we de hele mosselketen in eigen hand: van zaad tot zak. We varen met vier mosselkotters en een schip voor de hangcultuur. Daarnaast exploiteren we twee winkels: ‘t Mosselpakhuys aan de Nieuwe Haven in Zierikzee en Proef Zeeland op Neeltje Jans aan de Oosterscheldekering. Tegenwoordig leveren we behalve mosselen en Oosterscheldekreeft het volledige visassortiment uit zee aan de horeca in Zuidwest-Nederland. Liefhebbers van vis, schaal- en schelpdieren kunnen bij Proef Zeeland ook eten. Dat is tevens onze hoofdvestiging.”

Waarin onderscheiden jullie je?
“We zijn een familiebedrijf, voortgekomen uit drie broers (zesde generatie mosselvissers) die zich in 1912 vanuit Tholen in Zierikzee vestigden. Er zijn negen aandeelhouders, inmiddels is de tiende generatie van de familie toegetreden. Al onze mosselen worden consumptierijp in de Oosterschelde, we hechten zeer aan het predicaat Zeeuws. Vandaar dat we aangesloten zijn bij het streekkeurmerk Zeker Zeeuws, de appellation d’origine controlée voor Zeeuwse producten. Dat betekent dat onze mosselen altijd uit Zeeland komen. En dus ook dat we vanaf eind maart tot half juni geen mosselen leveren omdat ze dan aan het melken zijn. We vullen dat gat niet op met mosselen uit het buitenland.”

Wat vind je van het ondernemersklimaat op Schouwen-Duiveland?
“We hebben vooral te maken met de haven van Zierikzee en daarmee met de gemeente. Dat contact verloopt goed. Momenteel hebben we te maken met de zandsuppletie op de Roggenplaat om verdere afkalving tegen te gaan. Daar liggen enkele goede percelen van ons, dus daar speelt wel wat. De gemeente volgt dat positief kritisch. Voor ons is het leuk dat de Band met Schouwen-Duiveland een goede sponsor is geworden van de Havendag. Dat is altijd ‘ons’ feestje, dus van alle Zierikzeese mosselvissers, waarbij we goed samenwerken met de horeca aan de haven.”

Hoe zie je de toekomst?
“We hebben in 2008 een convenant gesloten met de milieusector. Dat loopt tot 2020 en geeft ons de rust om de transitie naar een duurzame mosselsector verder door te voeren. We zijn blij dat de Belgen de Schouwse kust hebben ontdekt. Ze houden van lekker eten, zijn bereid voor kwaliteit te betalen en laten ook hun kinderen rustig een Oosterscheldekreeft bestellen.”

Jan Schot
Zierikzee

Verbergen
Ernst Erhardt
directeur Benelux, Zeelandia Ernst Erhardt

Koninklijk gevestigd in Zierikzee

juli 2017

De huidige hoofdingang van Koninklijke Zeelandia Groep, aan de Fonteine in Zierikzee, was ooit de fabriekshal. De productie is echter jaren geleden verplaatst naar industrieterrein De Zuidhoek, tegenover de Nieuwe Haven. De oude fabriek transformeerde tot kantoor.

 

Wat is Zeelandia voor een bedrijf?
“Consumenten kennen Zeelandia wellicht van het Pandabroodje en het broodmerk Vikorn. Zeelandia ontwikkelt, produceert, distribueert en verkoopt bakkerijgrondstoffen aan ambachtelijke bakkers en industriële bakkerijen. Van broodmixen en hartige vullingen tot amandelspijs en roompoeders. Daarnaast proberen we onze afnemers te ondersteunen door het opstellen van onder meer recepten en promotiemateriaal. We zijn actief in 70 landen wereldwijd en hebben in 28 landen eigen vestigingen. Er werken circa 3.000 medewerkers, waarvan ruim 400 in Zierikzee.’’

Hoe is Zeelandia verbonden met Schouwen-Duiveland?
“In de naam het logo zie je de verbondenheid met de provincie Zeeland. Oprichter H.J. Doeleman produceerde en verkocht vanaf 1900 beschuitgelei aan bakkers vanuit de Witte Eyestraat in Zierikzee. Die stad is nog steeds de hoofdzetel van Zeelandia, dat ook nog steeds een familiebedrijf is. In het verleden was de verbondenheid maatschappelijk gezien breed. Zeelandia was bijvoorbeeld eigenaar van, of had nauwe betrekkingen met de Zierikzeese Nieuwsbode, LnO Drukkerij, woningcorporatie Beter Wonen en Mondragon. Tegenwoordig concentreren we ons op onze kernactiviteiten.”

Hoe ziet de moderne verbondenheid eruit?
“Als je vraagt of we de hoofdvestiging zullen verplaatsen, dan is dat zeer onwaarschijnlijk. We zijn hier geworteld. Als belangrijke werkgever voor Schouwen-Duiveland voelen we ons verantwoordelijk voor de gemeenschap. Bij voorkeur maken we gebruik van lokale en regionale leveranciers. Veel van onze medewerkers zijn actief in de samenleving. De directie en familie zijn zakelijk, maar verliezen nooit de menselijke factor uit het oog. We hebben een breed sponsorbeleid voor kleine, lokale initiatieven. Daarnaast is er Stichting Cultuurfonds Zeelandia van de familie, die inzet op ondersteuning van de leefbaarheid op Schouwen-Duiveland.’’

Kent ondernemen op Schouwen-Duiveland knelpunten?
“Zierikzee ligt centraal, behalve als het om vliegvelden gaat. Met regelmaat ontvangen we internationale gasten en relaties. De bereikbaarheid is dan ook iets waar wij ons hard voor maken. Die is belangrijk voor onze vrachtauto’s, medewerkers en bezoekers.”

Kunnen jullie voldoende gekwalificeerde mensen vinden?
“Dat lukt wel, maar is lastig. Ooit was er, vanwege die lokale betrokkenheid, de eis dat medewerkers hier ook moesten wonen. Tegenwoordig komt een deel uit de Randstad en Brabant. We proberen lokaal jong talent al vroeg te interesseren voor een baan bij ons. Zij hebben verbondenheid met het eiland. Zij weten dat je hier fantastisch kunt wonen. En wie eenmaal bij ons werkt, gaat meestal niet snel weg; we hebben hier altijd veel jubilarissen met een lange staat van dienst.’’

Ernst Erhardt
Zierikzee

Verbergen
Rob Pouw
general manager Landal Port Greve Rob Pouw

Een hecht ondernemersklimaat

juli 2017

Bij Landal Port Greve in Den Osse, bij Brouwershaven, boeken zowel gezinnen, als stellen en ouderen. Wat de meeste gasten gemeen hebben, is dat ze graag samen dingen doen of er samen op uit gaan.

Wat is Landal Green Parks voor organisatie?
“Landal heeft ruim 85 parken, waarvan zo’n 54 in Nederland. Alleen al op Schouwen zijn er vijf parken. De parkpositionering gebeurt op basis van de drijfveren van gastengroepen om vakantie te vieren, denk aan luxe, authenticiteit, gezamenlijkheid of juist individueel. De overige parken vind je in Duitsland, België, Zwitserland, Oostenrijk, Tsjechië en Hongarije. In Nederland staan de vakantieparken onder druk, er is veel aanbod. Daarom heeft Landal onlangs parken in Engeland en Denemarken overgenomen. We profiteren van de bestaande infrastructuur en lokale kennis. En we proberen Engelsen en Denen naar Nederland te krijgen. Als organisatie zet Landal in op korte lijnen en een persoonlijke benadering.”

Hoe positioneert Port Greve zich?
“Een sterk punt is de ligging aan de Grevelingen, in een prachtige omgeving, vlakbij het historische Brouwershaven. Die ligging laten we steeds beter terugkomen in onze uitstraling. Het lokale vind je bijvoorbeeld ook terug in de producten in de winkel en op de menukaart van het restaurant. Onze doelgroep verschuift naar mensen die het leuk vinden om dingen samen te ondernemen. Bijvoorbeeld door vanuit het park met een IVN-gids op natuurexcursie te gaan. Ongeveer 50% is Nederlander, 30% Duitser en 20% Belg.’’

Hoe ervaar je het ondernemerschap op Schouwen-Duiveland?
“Er is een hecht ondernemersklimaat. Iedereen gunt elkaar het licht in de ogen en wil samenwerken. Er ontstaan mooie initiatieven. Vanuit de recreatie is bijvoorbeeld de SchouwenDuivelandPas een voorbeeld van een geslaagd ondernemersinitiatief. Dat is uiteindelijk verbreed tot de ZeelandPas. De toeristische visie die de gemeente met ondernemers ontwikkelt, kijkt ook verder dan alleen recreatie. Ondernemers zijn bereid om tijd en energie te investeren in zaken die het algemeen belang aangaan. Zelf probeer ik zoveel mogelijk lokaal te werken en actief te zijn. Een praatje maken, ideeën uitwisselen; de lijntjes zijn kort.’’

En het wonen op Schouwen-Duiveland?
“Toen ik hier ruim twaalf jaar geleden kwam werken en wonen, kende ik alleen Zierikzee. Eerst woonde ik in Nieuwerkerk, nu in Zierikzee. Je komt er dan achter dat elk dorp en elke stad zijn eigen dynamiek heeft. Dat het op zo’n klein gebied als Schouwen-Duiveland uitmaakt waar je woont. En tegelijkertijd ligt er een gezamenlijk ‘eilandgevoel’ overheen. Al zijn we geen eiland meer, zo voelt dat wel.’’

Rob Pouw
Den Osse

Verbergen
Jeroen Hoep
verkoopdirecteur Geronimo Leatherworks Jeroen Hoep

De Perfecte Plaats

augustus 2017

Samen met oprichter Lambert Pourquie en productiedirecteur Ron de Waal voert Jeroen Hoep de directie over Geronimo Leatherworks. Daarnaast zet hij zich in voor de leefbaarheid van Bruinisse.

Wat voor een bedrijf is Geronimo?
“Wij produceren jaarlijks ruim twee miljoen riemen en ceintuurs voor grote internationale merken als Tommy Hilfiger, Esprit, s.Oliver en Calvin Klein. De feitelijke productie gebeurt in Roemenië. Daar staat een fabriek met, afhankelijk van de drukte, 130 tot 180 werknemers. Bruinisse is het hoofdkantoor, we werken hier met 25 mensen. Al onze grondstoffen komen eerst naar Bruinisse om gekeurd te worden. Dan heb ik het over leer uit India, Italië en Nederland en gespen uit bijvoorbeeld China. Op orderniveau gaat alles naar Roemenië.’’

Waarom de keuze voor Roemenië?
“Ooit produceerden we de riemen met thuiswerkers, maar de wetgeving veranderde en tegelijkertijd ontstonden er meer mogelijkheden om te automatiseren. In Roemenië kon je in 2001 betaalbaar een fabriek opzetten en mensen aantrekken. We hebben bewust niet voor Azië gekozen. Die afstanden zijn te groot. Met Roemenië kunnen we snel schakelen en zorgen voor een ‘never out of stock’ service. Veel van onze klanten zijn blij dat we een EU-product leveren met de bijbehorende certificering.’’

En waarom Bruinisse?
“We zitten hier perfect: centraal tussen de vliegvelden van Amsterdam, Eindhoven en Brussel. We winnen er niets mee om naar de Randstad te gaan. Daar is alles duurder. Bovendien waarderen onze opdrachtgevers de rust en omgeving. We ontvangen inkopers en productmanagers die heel veel reizen en Bruinisse als rustpunt ervaren. Ze komen ook voor de mosselen. Ontwerpers van de grote merken komen bij ons voor inspiratie en om met onze materialen te werken.’’

Welke marktpositie heeft Geronimo?
“We produceren splitleren en nerfleren kwaliteitsriemen, dus niet de weggeefriemen die je soms bij een broek of jurk krijgt. We behoren tot de top 3 van Nederland en tot de top 10 van Europa. We doen het goed en groeien gestaag, ook nu de dames ceintuur al weer zo’n vijf jaar vrijwel uit het modebeeld is verdwenen. Het gaat in golfbewegingen. Als de ceintuur weer in de mode komt, stijgt onze productie met 30 procent.’’

Wat is jouw betrokkenheid bij de lokale economie?
“Zakelijk gezien keken we eigenlijk altijd over de gemeentegrenzen heen. Op Schouwen-Duiveland zitten geen klanten van ons. Dat is veranderd, we hebben meer oog gekregen voor de lokale binding. Ik heb dat wel moeten leren. De Ondernemerskring, waar we wel lid van zijn, is inmiddels een keer op bedrijfsbezoek geweest. En we werken samen met YourSurprise en Omoda. Ik woon en leef hier, het dorp heeft ons veel gegeven, ik wil investeren in de leefbaarheid. Dat hoeft niet altijd commercieel verantwoord te zijn.’’

Jeroen Hoep
Bruinisse

Verbergen
Ard Stoutjesdijk
Mede-eigenaar en productdirecteur Vitro Plus Ard Stoutjesdijk

Niet de grootste, wel de beste

juni 2017

Zuivere lucht met weinig schimmel- of algendruk; dat is wat Vitro Plus uit Haamstede nodig heeft. Voor Ard Stoutjesdijk, mede-eigenaar van het innovatieve varenkweekbedrijf bestaat er dan ook geen betere vestigingsplaats dan de Kop van Schouwen.

 

Geboren in Zeeuws-Vlaanderen, met (groot)ouders uit Zierikzee, woont hij sinds 2001 op Schouwen-Duiveland. “Ik heb met plezier in Vlissingen gestudeerd en ik had een leuke baan in de levensmiddelenindustrie in Breda, een gezellige stad. Maar bij de geboorte van onze dochter wilde ik terug naar de rust en ruimte en heb ik gericht gesolliciteerd in Zeeland.’’

Die rust en ruimte vond het jonge gezin in Ouwerkerk vlak bij de Oosterschelde. Passend werk vond Stoutjesdijk bij John Bijl die tien jaar eerder Vitro Plus had opgericht. “Het laboratoriumwerk van varenkweek lijkt veel op dat in de levensmiddelindustrie: geautomatiseerde processen in een steriele omgeving. En tussen John en mij klikte het. We staan op vergelijkbare wijze in het leven.’’

“Die automatisering is van levensbelang’’, vervolgt Stoutjesdijk. “We willen het werk hier houden en niet uitbesteden naar lagelonenlanden. Om de concurrentie voor te blijven, betrekken we de kwekers altijd bij onze automatisering, zodat zij ervan kunnen profiteren. Ook zorgen we voor marketingconcepten voor de eindverkoop.’’

Vitro Plus afficheert zich als een innovatief bedrijf. En niet ten onrechte. Geregeld mogen Bijl en Stoutjesdijk prijzen voor innovatief ondernemen in ontvangst nemen. In december 2016 kwam minister Kamp met een uitgebreide delegatie op bezoek om zich te laten informeren over de nieuwste ontwikkelingen.

“Ons doel is niet zo zeer de grootste, als wel de beste in ons vakgebied te worden. Inmiddels behoren we tot de wereldwijde top. Dat legt wel een constante druk op ons. Als wij niet kunnen leveren, heeft de afnemer niet echt een alternatief. En we werken continu aan vernieuwing van het kweekproces. Daarom is de balans tussen werk en privé zo belangrijk. Ik vind die in de rust en ruimte van Schouwen-Duiveland. Zo ga ik graag vissen op de Oosterschelde.’’

Waar andere bedrijven soms moeite hebben om hoger opgeleiden te vinden, heeft Stoutjesdijk geen enkel probleem. “We hebben best een zware R&D afdeling met uitgebreide proefopstelling. Daar werken opgeleiden van de HAS en uit Wageningen die graag terug wilden naar Zeeland. Iedereen bij ons is Zeeuw en het gros van onze zestig medewerkers woont op Schouwen-Duiveland. We hebben nauwelijks verloop, dus we hebben voornamelijk vacatures als we uitbreiden.’’

En Vitro Plus groeit gestaag. Een nieuwe hal is bestemd voor de koude grond varens, een kweek die via sporen verloopt en waarvoor Vitro Plus het proces verbeterd heeft. Stoutjesdijk verwacht dat het huidige aantal van 25 miljoen plantjes op jaarbasis naar 30 miljoen gaat. Bovendien is het gecontroleerde en veilige kweekproces ook geschikt voor andere planten. Inmiddels zijn er samenwerkingsverbanden met onder meer Nestlé voor de kweek van jonge koffiebomen en met een Duits bedrijf voor bosbessen. “De bevolkingsgroei vraagt om een andere manier van kweken en veilige productie. Daar kunnen we een rol in spelen.’’

Ard Stoutjesdijk
Scharendijke

Verbergen
Cees Bolijn
mededirecteur JMC Print|Sign|Displays Cees Bolijn

We maken mooie producten voor interessante opdrachtgevers

september 2017

Dit jaar veranderde JMC een beetje van naam: Signmakers verdween en daar kwam Print|Sign|Displays voor terug. Volgens mededirecteur Cees Bolijn dekt die nieuwe toevoeging de lading beter.

Wat voor een bedrijf is JMC?
“Wij produceren en plaatsen print, sign en displays. Onze nieuwe printer print tot 320 cm breed op rol of plaatmateriaal, de lengte is in principe onbeperkt. Hij is geschikt voor onder meer behang en grote wanddecoraties, hout, pvc, glas, aluminium en karton. Je vindt onze prints terug in horecazaken, winkels en kantoorruimtes. Maar ook een productieruimte kunnen we personaliseren of veraangenamen. Onze signing varieert van gevelreclame en sponsorborden tot autobelettering en stickers en veel meer. En onze displays leveren we in alle soorten en maten in onder andere (golf)karton en acrylaat.”

Wat maakt jullie concurrerend?
“Onze kracht zit ‘m vooral dat we snel, goed en veel kunnen leveren van uitstekende kwaliteit voor een heel redelijke prijs. Sinds kort werken we met een nog snellere snij-freesmachine die qua formaat helemaal aansluit op onze nieuwe en nog snellere printer. Bij volume-opdrachten kunnen we nu tot wel 35% goedkoper werken. En de klant heeft zijn bestelling sneller in huis. Tegelijkertijd maken de nieuwe machines het ook betaalbaar om gepersonaliseerde displays of verpakkingen in heel kleine oplagen te maken.”

Waarom zit JMC in Bruinisse?
“Ik ben een Bruënaar, net als mijn vrouw Miranda en mijn broer Martijn die ook eigenaar zijn. Hoewel ik door de jaren heen het stadse leven wat meer ben gaan waarderen, zou ik nooit in een stad willen wonen of werken. We zijn hier 26 jaar geleden begonnen en hebben direct ook het vervoer van onze producten zelf georganiseerd. We denken dus ook als een vervoersbedrijf. Dat is een goede combinatie waardoor we hier prima zitten, beter dan in de overvolle Randstad.”

Hoe ervaar je het ondernemersklimaat op Schouwen-Duiveland?
“De lijnen zijn kort, het is ons kent ons. Ik ervaar een grote gunfactor, ondernemers verwijzen onderling door. We mogen met z’n allen overigens best wat trotser en ambitieuzer zijn op Schouwen-Duiveland. Grote (inter)nationale bedrijven weten de lokale ondernemers te vinden, maar je hoort of leest er te weinig over. Dat geldt overigens ook voor ons, we gaan daar meer werk van maken, we worden zichtbaarder.”

Hoe bedoel je dat?
“We willen vaker laten zien waar we mee bezig zijn, waar we trots op zijn. Dat kost nog wel moeite hoor. We blijven bescheiden Zeeuwen. Daarnaast merken we dat de economie aantrekt, zeker ook bij de detailhandel. Kwaliteit wordt weer belangrijk. In ons vak is een webshop belangrijk maar niet zaligmakend. Mensen willen graag een eerlijk advies en een goed product. We willen meer de boer op naar onze klanten zoals reclamebureaus om uitleg te geven over onze mogelijkheden. Dan kunnen zij op hun beurt hun klanten deskundig en met aandacht adviseren.”

Cees Bolijn
Bruinisse

Verbergen
Peter Kodde
directeur Delta Makelaardij Peter Kodde

Schouwen-Duiveland is een supereiland

september 2017

Het kost niet veel moeite om met een woning ook Schouwen-Duiveland ‘te verkopen’. Het voormalige eiland heeft alles wat een liefhebber van rust, ruimte, natuur en cultuur zich kan wensen, meent makelaar Peter Kodde.

Wat voor onderneming is Delta Makelaardij?
“Wij zijn een dynamisch makelaarskantoor in hartje Zierikzee dat de ambitie heeft voorop in de markt te lopen, zowel op technisch als op commercieel gebied. Onze portefeuille omvat het hele scala: bestaande woningen, nieuwbouwprojecten, recreatiewoningen, exclusieve woningen en bedrijfsobjecten. Behalve de verkoop verzorgen we ook de aankoopbegeleiding, taxatie en financiering.”

Waarin onderscheid je je van andere makelaarskantoren?
“We hebben een sterke band met Schouwen-Duiveland. Enerzijds omdat deze gemeente het grootste deel van ons werkgebied omvat, anderzijds omdat we alle nieuwbouwprojecten in portefeuille hebben, zowel recreatief als wonen. Dat maakt ons een enthousiast promotor van dit eiland. Te meer daar we vaak aan nieuwe inwoners, dus mensen van buiten het eiland, verkopen.”

Hoe kijk je tegen het lokale ondernemersklimaat aan?
“Ik werk hier pas sinds 2010 en ik voel me helemaal geaccepteerd. De ondernemers zijn open en hebben een goede werkethiek. Ze waarderen het als je zelf ook open bent en van aanpakken weet. We zijn altijd bereid om met een positieve insteek mee te denken over ontwikkelingen en inmiddels heb ik veel leuke relaties met ondernemers opgedaan.”

Wat is je betrokkenheid met Schouwen-Duiveland?
“Schouwen-Duiveland is een supereiland, Zierikzee is een toffe stad en ik kom graag op de Kop van Schouwen. Tussen het Noordzeestrand en de Grevelingendam heb je zoveel verschillende landschappen, je vindt het allemaal op Schouwen-Duiveland. We mogen ook wel wat trotser zijn, dan dat we nu laten zien.
Daarnaast vinden we het belangrijk om lokaal zichtbaar te zijn en onze maatschappelijke betrokkenheid te tonen. Zo sponsoren we enkele culturele activiteiten en ik zit geregeld aan tafel bij de gemeente en maatschappelijke partners om over onderwerpen te sparren in een denktank. Ik zie het als een maatschappelijke functie om het niveau van het woonklimaat te behouden en de loop in het woningenbestand te houden.”

Hoe zie je de toekomst?
“De natuurlijke rust en ruimte zijn de sterke punten. Daarmee worden we een uitvalsbasis voor de Randstedelingen. En met de nieuwe ontwikkelingen zal dat ook gaan gelden voor mensen met een bovengemiddeld budget. Het gaat dan vooral om de recreatie, dat aanbod ontwikkelt zich op elk niveau en voor elke wens. Daar doen we uiteindelijk allemaal ons voordeel mee.”

Peter Kodde
Zierikzee

Verbergen
Marinus Padmos
Mosselkweker BRU 36 Marinus Padmos

Het mooiste beroep van de wereld

juni 2017

“Schouwen-Duiveland is het eiland waar ik geboren en getogen ben. Omgeven door water van Oosterschelde, Grevelingen en Noordzee geniet ik van de natuur vooral tijdens mijn werk, maar ook als ik over de buitendijkse paden fiets of loop.”

“Als Bruse mosselkweker vaar ik met de BRU 36 vanuit Bruinisse naar de Waddenzee of naar de Oosterschelde. Langs de zuidkust van Schouwen-Duiveland, van Bruinisse tot voorbij Burgsluis, liggen veel mosselpercelen. De Zeeuwse mosselkwekers uit onder meer Yerseke, Zierikzee en Bruinisse kweken daar hun mosselen op. Ook ons bedrijf heeft daar een aantal percelen.”

“Eigenlijk had ik architect willen worden, ik was altijd aan het tekenen en schetsen. Ik vond dat ik na mijn dertigste altijd nog mosselkweker kon worden. Maar bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na de havo was ik het leren helemaal beu en wist ik niet hoe snel ik aan boord kon komen. De keuze om te gaan varen, werd thuis overigens niet gestimuleerd. We hebben het over de jaren zeventig en de Oosterschelde zou dichtgaan. Er viel in die tijd niet veel te verdienen met mosselen.”

“Ons bedrijf heeft drie schepen. Met de BRU 8 en BRU 36 zitten we in de traditionele bodemkweek. De BRU 40 is een voormalig kokkelschip dat we helemaal hebben aangepast voor de zaadkweek via mosselzaadinvanginstallaties (mzi’s). Mossels kweken, is tuinieren onder water. Als we niet oogsten, verzaaien we de mosselen over percelen om het beste rendement te behalen. Zo krijgen ze de ruimte om te groeien. Ook halen we zeesterren, die graag mosselen eten, weg door ze ‘op te dweilen’. Aan de netten hangen we materiaal waar de zeesterren zich makkelijk aan hechten. De netten met zeesterren laten we aan boord in bakken warm water zakken. De zeesterren ontspannen zich en laten los. Zo proberen we de percelen schoon te houden.”

“Op het bedrijventerrein in Bruinisse hebben we een kavel met een loods. Daar lassen we de korren en maken we de netten en zo. Het aanpassingsontwerp voor de BRU 40 heb ik bedacht, daar kon ik mijn drang om te ontwerpen wel in kwijt. Dat geldt ook voor aanpassingen aan boord van de andere twee schepen. Want hulpmiddelen zijn wel noodzakelijk. Het werk was tot voor kort heel zwaar. Mijn vader was fysiek geheel versleten toen hij stopte. Nu hebben we allerlei hijsmiddelen aan boord. Eerst was het uitgangspunt dat twee man alles samen moesten kunnen tillen, in plaats van één man. Tegenwoordig maken we alles zo zwaar dat je altijd hulpmiddelen nodig hebt. Daarmee voorkom je het tillen en dat is veel beter.”

“Mosselkweker is het mooiste beroep van de wereld. De schepen zijn modern en comfortabel. Ook als we op de Oosterschelde werken, varen we lang niet altijd meer helemaal terug naar Bruinisse. Dan ankeren we op een mooi plekje of leggen we aan in Burghsluis om er een terrasje te pakken. Nazomeren op het water, dat is vrijheid.”

“Ik ben niet zo lang geleden naar Maine in Amerika geweest. Een collega is daar naar toe geëmigreerd. Hij heeft er een prachtig mosselbedrijf opgezet en ik heb enorm genoten. Maar ik zou Bru niet willen missen. Privé voel ik me hier echt thuis. Zowel vanwege de gemoedelijke sfeer en de rust, als door ook de bedrijvigheid langs de waterkant. En wil je eens ergens heen, dan sta je binnen een uur in Breda, Antwerpen of Rotterdam.”

Marinus Padmos
Bruinisse

Verbergen
Rein Brinkman
bouwkundig adviseur Rein Brinkman

Schouwen-Duiveland helpen vormgeven

april 2017

Als hij het eiland over rijdt, ziet hij op heel wat plaatsen panden staan die voorheen als plan bij hem op de tekentafel lagen. Rein Brinkman uit Scharendijke werkt nu ruim 20 jaar op Schouwen-Duiveland als bouwkundig adviseur. “Het voelt goed om op deze manier een bijdrage aan de vormgeving te leveren.’’

Opdrachtgevers zijn aannemers en particulieren; de panden zijn zowel nieuwbouwwoningen als historische gebouwen. “Vooral in Zierikzee – onder meer Havenpark, St Domusstraat en Visstraat – en in Renesse werk ik veel’’, vertelt Brinkman, “maar ik heb ook bouwkundige adviezen gemaakt voor huizen in onder meer Burgh-Haamstede en Zonnemaire.”

Zelf woonde hij in eerst in Serooskerke en Renesse voor dat hij met zijn partner Eline Huijsmans in Scharendijke neerstreek. “Hier blijven we voorlopig wonen, deze gelijkvloerse bungalow is geschikt om oud in te worden.’’
Ze kozen bewust voor Schouwen-Duiveland om er te werken en wonen, nu bijna 25 jaar geleden. De bouwkundig adviseur vond vooral het werkklimaat aantrekkelijk. “Hier waait een frisse wind, waarbij we het gevoel hebben dat we gewoon ons zelf kunnen zijn. Daarnaast houden we van de natuur en de weidsheid van het landschap.’’

Hij schept er een eer in om historische gebouwen zo authentiek mogelijk te renoveren. Tegelijkertijd kiest hij voor de modernste materialen als het om nieuwbouw gaat. Zolang het niet ten koste gaat van kwaliteit in de vormgeving. Want dat blijft zijn doel: de gebouwde omgeving mooi vormgeven.

Brinkman heeft inmiddels een goede band opgebouwd met de gemeentelijke ambtenaren van Ruimte & Milieu en de leden van de Welstandscommissie. Samen iets moois voor Schouwen-Duiveland neerzetten, geeft hem energie. Hij waardeert hun inzet en toegankelijkheid. Al valt dat laatste tegenwoordig wel tegen. “Voorheen kon je gewoon binnenlopen en aan de balie even overleggen. Dat gaat tegenwoordig formeler, zonder afspraak spreek ik niemand meer.’’

Zijn meest recente ontwerp? Dat is een echte blikvanger. Op de havendijk, tegenover Brasserie Maritime aan de Nieuwe Haven, komt een woning te staan en Rein Brinkman maakte de bouwtekening. “Het zal niet ieders smaak zijn, dat lukt nooit met zo’n opvallend gebouw, maar de opdrachtgever was blij. En ik vond het heel leuk project!’’

Rein Brinkman
Scharendijke

Verbergen
Henk Gravestein
Projectmanager Jachthaven Bruinisse Henk Gravestein

Die luchten van Schouwen-Duiveland

juni 2017

“Ik ben hier gemaakt. In 1953 heeft mijn vader geholpen na de watersnoodramp. En vanaf het moment dat mijn hersenen enig besef hadden, wilde ik hierheen.

“Het is de lucht, die geur hier, die onvergelijkbaar is met de rest van Nederland. De schrale wind die langs je heen gaat en de wolkenformaties die alle kanten opvliegen. Je zit hier gevoelsmatig zo dicht op de elementen. Dat kan ik nergens anders vinden. Friesland vind ik ook zo mooi. Maar zet me met een blinddoek neer en ik zeg je of ik in Friesland of op Schouwen-Duiveland sta.

“Ik ben laatst twee dagen in Muggenbeet geweest. Ja, in Muggenbeet. Het ligt bij Blokzijl. Je hebt er geen zout water, niet dezelfde lucht, maar het is er hartstikke mooi. En toch is Schouwen-Duiveland mooier.

“Wat het me doet? Het geeft me op de een of andere manier energie. Als ik hierboven op de toren van Jachthaven Bruinisse sta, waait het er altijd. Het waait wel, zeggen de mensen dan. Man, dit is toch gewoon lekker.

“Ik heb mijn hele leven in Zierikzee willen wonen, maar op de ene of andere manier is het er nooit van gekomen. Ik ben getrouwd in het oude stadhuis van Zierikzee. Ik vind het een heel bijzonder stadje. De oude poort waar ik graag doorheen rijd of onderdoor loop. De sfeer die er hangt. Ja, lekker. Ik heb een tijdje in Achthuizen gewoon. Het voelde altijd lekker over de Grevelingendam te rijden en dan te gaan eten en drinken in Zierikzee. Ik zie dat niet als een afstand.

“Weet je wat ook bijzonder is? Ga vanaf deze jachthaven eens rechtsaf binnendoor naar Schuddebeurs. Via het Dijkwater, een pareltje. Daar moet je eens langzaam doorheen rijden. Heel langzaam. Ik zeg wel eens op zondagochtend tegen mijn vrouw. Kom, we gaan er met de fiets of auto doorheen. Het is geweldig!

“Ik heb een onvergelijkbaar gevoel met het Watersnoodmuseum. Twee jaar geleden ging ik er met mijn vader heen. Ik heb met verbazing naar hem – ik krijg weer kippenvel – gekeken. Hij werd emotioneel. Ja, ik heb daar een band.”

Henk Gravestein
Bruinisse

Verbergen
Gerbrand Verton
Medeoprichter en eigenaar YourSurprise Gerbrand Verton

Europa veroveren vanuit Zierikzee

juni 2017

Gerbrand Verton en jeugd- en studievriend Wouter de Vries wilden in 2005 uit het niets een internetbedrijf opzetten. Gerbrand, net terug uit Amerika met een kersverse MBA op zak, en Wouter (bijna afgestudeerd) hadden grootse plannen. Het bedrijf, yoursurprise.nl, moest opschaalbaar zijn en binnen enkele jaren internationaal gaan; een dotcom stond al gereserveerd.

Waar begin je als arme student als je grootse plannen hebt? Natuurlijk op een zolderkamer en in het geval van YourSurprise thuis in Zierikzee. Het eerste product was een gepersonaliseerd liedje op cd. Gemaakt met vrienden en online te bestellen via een website. “Voor een internet bedrijf maakt het inderdaad niet uit waar je zit”, bevestigt Gebrand. “De keuze voor Zierikzee was echter bewust. De zolderetage was heel goedkoop, familie en vrienden hielpen ons. En de voordelen van werken vanuit Zierikzee zijn alleen maar duidelijker geworden.”

Hij somt op: “De mentaliteit en loyaliteit van medewerkers zijn hier gewoon groot. We zijn een soort seizoensbedrijf met hele hoge pieken rond feestdagen. Ondanks extra hulp maken we dan lange dagen. Dat moeten mensen wel voor het bedrijf over hebben. Ook zijn hoger opgeleiden zoals IT’ers, webdesigners en marketeers goed te vinden. We kunnen putten uit vaak goed opgeleide Duitsers en Fransen die op Schouwen-Duiveland zijn blijven hangen omdat ze bijvoorbeeld verliefd werden. YourSurprise is voor hen een alternatief voor de horeca of toeristische sector. Inmiddels hebben we twaalf websites die samen vijf talen omvatten. We kunnen altijd goed opgeleide vakmensen gebruiken en wat de talen betreft, onze voorkeur gaat uit naar native speakers.”

Ook logistiek gezien, zijn er voor YourSurprise alleen maar voordelen om in Zierikzee te blijven. “We zitten vlakbij de Duitse, Belgische en Franse grens. Tegenwoordig bundelen we alle bestellingen die naar Duitsland gaan met de bestellingen van Omoda dat ook in Zierikzee zit. Die brengen we elke dag zelf naar de Duitse grens om van daar verder te versturen. Dat scheelt een dag in tijd. Dit willen we nu ook voor België en Frankrijk gaan doen.”

Natuurlijk is de zolderetage allang vervangen voor een efficiënt gebouw op het industrieterrein van Zierikzee. YourSurprise heeft inmiddels een assortiment van meer dan 1500 items die allemaal gepersonaliseerd kunnen worden; van eenvoudige sleutelhanger tot een gegraveerd wijnglas. Ook het liedje waar het allemaal mee begon, wordt nog steeds besteld, al is dat steeds minder. “Tja, steeds minder mensen draaien cd’tjes”, verklaart Gerbrand. “We hebben tegenwoordig ook een zakelijke afdeling, daar houdt Wouter zich vooral mee bezig. Ondernemers kunnen hier bestellingen doen voor hun relaties of medewerkers, met bijvoorbeeld het bedrijfslogo en gepersonaliseerd. Gepersonaliseerde Coca Cola flesjes hebben we ook al gemaakt.”

Er is veel geautomatiseerd maar elke order voor een gepersonaliseerd cadeautje gaat nog door een aantal handen voordat het verzonden is. Dagelijks zorgt een flinke groep medewerkers ervoor dat de bestellingen op tijd de deur uitgaan. Die orders komen uit de hele wereld, niet alleen vanaf de twaalf eigen websites, ook via de sites van diverse partners. “En we hebben samenwerkingsafspraken met een aantal merken, denk aan Dikkie Dik, K3, Nijntje, Disney en zo, waar we gepersonaliseerde cadeautjes mee maken.”

Ook voor Gerbrand zelf is er geen enkele reden om Schouwen-Duiveland te verlaten. “Ik woon hier gewoon heel fijn; vlak bij zee met supermooie natuur en altijd frisse lucht. Vaak ga ik even kitesurfen op de Brouwersdam en de Randstad of Vlaanderen zijn nooit ver weg. Ook het vestigingsklimaat is prima. De gemeente denkt mee en we werken geregeld samen met de Zuidhoek, de regionale sociale werkplaats. We zijn lid van de ondernemerskring om te sparren en samen op te trekken. We hebben de ambitie om de komende twee jaar door te groeien tot honderd medewerkers, we zitten nu op ruim 65. Als we ooit een tweede vestiging openen, dan komt die niet in Europa. De Europese markt kunnen we prima vanuit Zierikzee aan.”

Gerbrand Verton
Zierikzee

Verbergen
Gerrie van den Hoek
Visser Gerrie van den Hoek

Altijd vrij
in de
natuur

maart 2015

Mijn band met Schouwen-Duiveland is, dat ik hier op Moriaanshoofd, een klein gehucht op Schouwen-Duiveland geboren en getogen ben.

Dat ik hier mijn werk en mijn hobby heb, visserman, altijd vrij in de natuur bezig. Waar we altijd met weer en wind te maken hebben. Wij vissen voornamelijk op de Oosterschelde en voordelta op onze mooie Oosterschelde kreeft en andere vissoorten.
Ons visserijbedrijf is gevestigd in Moriaanshoofd in de Bootsweg, de weg naar de uitkijktoren van plan Tureluur waar ik vrij regelmatig ga kijken, vanwaar je zo over Schouwen-Duiveland en de Oosterschelde heen kunt kijken.

Als je daar op staat en rond kijkt, denk je: “Daarom heb ik een band met Schouwen-Duiveland.”

Verbergen
Peter van Dijk
Technisch medewerker en zeilinstructeur Aquavitesse Peter van Dijk

Bij dit werk is geen dag hetzelfde

juni 2017

Een vakantiehuis in Bruinisse met een zeilbootje (BM) in de haven en zeillessen bij Aquavitesse. Daar ligt de oorsprong van de baan die Peter van Dijk al weer 25 jaar bij datzelfde Aquavitesse heeft.

“Tja, hoe dat gaat? Na die eerste zeillessen bleef ik tijdens de weekeinden en vakanties bij Aquavitesse terugkomen. Het is er altijd gezellig en ik ben graag op het water. Op enig moment was ik oud genoeg om zelf lessen te gaan geven. Dat heb ik als student HTS Vliegtuigbouw een aantal jaren in de weekeinden en tijdens vakanties gedaan. Daarna nam mijn carriére een andere wending.”

Peter van Dijk woonde in Rotterdam en kon aan de slag in de containersector. Daar heeft hij alles gedaan wat met containers te maken heeft: van ontwerp tot schade-inspectie. Hij verdiende goed geld maar had het niet goed naar zijn zin. “Die sector is behoorlijk gesloten en doorgroeimogelijkheden waren er nauwelijks. Ik heb altijd contact gehouden met Aquavitesse en in 1991 besloot ik op hun vacature voor technisch medewerker en zeilinstructeur te reageren. Daar heb ik nooit spijt van gehad.”

Negen jaar lang forensde Van Dijk tussen Rotterdam en Bruinisse. Hij kocht een snelle motor om langzame automobilisten sneller in te kunnen halen, wat destijds nog mocht. Zijn werk vindt hij prachtig. “Je kunt nog zoveel plannen, de dag loopt altijd weer anders en daar hou ik van. Ik ben lekker veel buiten en er is altijd genoeg te doen. Er heerst een vakantiesfeer, de mensen zijn vrolijk en staan open voor van alles. Dat is echt zo’n verschil met mijn vorige baan. De meesten komen uit de Randstad, Brabant en België en brengen hun eigen verhalen mee. En hun wensen zijn heel divers. De een weet nog niets van zeilen en wil later op een meertje kunnen zeilen, de ander wil juist de zee op en een zeewaardig zeiljacht kunnen bedienen.”

In 2000 was zijn vrouw zo ver dat zij ook naar Schouwen-Duiveland wilde verhuizen. Tot vreugde van Van Dijk die het forenzen wel beu was. “Mijn vrouw had een goede baan in Rotterdam, die geef je niet zo maar op. Maar het wonen in Zierikzee is een stuk rustiger en ruimer dan in Rotterdam. En nu we twee dochtertjes hebben is Schouwen-Duiveland heerlijk om op te groeien. We zijn hier prima geïntegreerd. Mijn vrouw heeft inmiddels een baan bij N-Sea gevonden. Door mijn werk in de toeristische branche is het voor mij wat lastiger om een sociaal netwerk op te bouwen. Maar dat pak ik in de winter wel weer op. En veel vaste klanten zijn inmiddels goede kennissen geworden.”

Peter van Dijk
Bruinisse

Verbergen
Siemco Louwerse
directeur Watersnoodmuseum Siemco Louwerse

In principe zeggen we geen ‘nee’

augustus 2017

Het aantal bezoekers dat het Watersnoodmuseum jaarlijks trekt, groeit nog steeds. Siemco Louwerse bestuurt het museum met een kleine betaalde staf en veel bevlogen vrijwilligers. Begin 2016 ontving het de ministeriële erkenning tot Nationaal Kennis- en Herinneringscentrum Watersnood 1953.

Waar staat het Watersnoodmuseum voor?
“Onze rode draad zijn de verhalen van de mensen die de watersnoodramp van 1 februari 1953 hebben meegemaakt. Dat kan zijn als slachtoffer, als overlevende of bijvoorbeeld als hulpverlener. Die verhalen en de herinnering aan de 1836 Nederlandse slachtoffers houden we hier levend. Het museum is ondergebracht in de vier Phoenixcaissons die in november 1953 het allerlaatste stroomgat dichtten. Die locatie alleen al is eigenlijk onovertroffen. Je loopt door de vier caissons die kriskras in het landschap liggen en het verhaal ontvouwt zich in de presentaties: de feiten, de emoties, de wederopbouw en de toekomst. Het museum is opgezet door mensen die zelf de ramp hebben meegemaakt. Dat geldt ook voor het gros van onze 130 vrijwilligers. Ze weten waar ze over spreken.’’

Wat is het Nationaal Kennis- en Herinneringscentrum Watersnood 1953?
“Vanaf het begin, in 2001, is er de verbinding gelegd tussen de gebeurtenissen rond de ramp en de lessen die je eruit kunt leren. Die verbinding is voor ons essentieel en kun je doortrekken naar de toekomst. In aanloop naar de 65ste herdenking, op 1 februari 2018, krijgt Caisson 4 dan ook een andere inrichting. De focus komt te liggen op waterbewustzijn wereldwijd en Nederland in het bijzonder. Het gros van de Nederlanders rekent bij een overstroming op directe redding door de overheid. Dat zal niet overal lukken en daar moet je op voorbereid zijn. Het is ook een lastige boodschap: we zijn veilig, de dijken zijn op niveau, maar je moet wel een noodvoorraad hebben en weten wat je moet doen. Daarnaast zetten we in op educatie, van basisschool tot universitair, en op wereldwijde kennisdeling.’’

Hoe ondernemend is het Watersnoodmuseum?
“Een groot deel van onze bezoekers reist speciaal voor het museum naar Ouwerkerk. Denk aan serviceclubs en verenigingen, scholen en opleidingsinstituten, water gerelateerde bedrijven en onderzoeksinstituten met hun relaties, overheden. Schouwen-Duiveland heeft zoveel te bieden rond het thema water en er liggen veel samenwerkingsmogelijkheden. Deze gasten hebben namelijk vaak aanvullende wensen, zoals mosselen eten, wijnproeverij, fiets- of vaartocht, winkelen. Die combi’s proberen we aan te bieden in samenwerking met lokale ondernemers. We werken ook samen met bedrijven als passagiersschip ms Onrust, Proef Zeeland, Prince Helikopters, Zeelandia. De lijntjes zijn kort. Eigenlijk verkopen we nooit ‘nee’, we denken niet in vaste patronen. En er zijn altijd vrijwilligers die het leuk vinden om iets anders, iets extra’s te doen. 2018 zal voor ons ook een jaar zijn vol extra activiteiten.’’

Siemco Louwerse
Ouwerkerk

Verbergen
Anton Krijnse Locker
mede-eigenaar World of Drinks Anton Krijnse Locker

De mensen zoeken beleving

Een barbershop, schoenenwinkel of boekhandel die ook ambachtelijk gebrouwen bier, een bijzondere whisky of verschillende koffiesoorten heeft, het zijn nieuwe ontwikkelingen – ‘fusions’ – die werken, ziet Anton Krijnse Locker. Waarbij het verhaal achter de drank ook belangrijk is.

Wat voor een bedrijf is World of Drinks?
“We zijn een groothandel, detailhandel en online winkel voor drank, ook niet-alcoholisch, ontstaan uit de slijterij die ik in 1997 in Renesse heb opgericht. Inmiddels heb ik samen met mijn compagnons Marco en Lennert de Vrieze twee winkels in eigendom in Zierikzee en in de Rotterdamse Markthal. In Renesse en Krabbendijke zitten franchisenemers. Het werkgebied omvat Zeeland, ook Zeeuws-Vlaanderen, en de randen eromheen. Onze klanten zitten vooral aan de kust. We bevoorraden ook strandpaviljoens die zelf daar geen voorziening voor hebben. Vandaar dat onze voorraad, goed voor 5.000 m2, in Middelburg staat opgeslagen. Dat is voor ons de beste uitvalsbasis.”

Waarin onderscheiden jullie je van vergelijkbare bedrijven?
“Een van de beste adviezen die ik ooit heb gekregen, van YourSurprise, was om een eigen programmeur in dienst te nemen voor de ontwikkeling van eigen software. Eind dit jaar komen we met een geheel nieuw concept voor onze online dienstverlening. Dat ontwerp hebben we in eigen hand. Zeeland is logistiek gezien een drama, zeker in de zomer, terwijl er dan veel vraag is naar enorme volumes. Als het onverwacht mooi weer wordt, moet je in staat zijn snel veel te leveren. Dat is een kunstje moet je goed beheersen. We zijn dan ook de enig overgebleven vrije drankenhandel in Zeeland.”

Waarom een filiaal in de Rotterdamse Markthal?
“De Markthal zou per jaar 6 miljoen mensen trekken, vooral voor de dagelijkse verse (markt)producten. Dat zijn er 9 miljoen geworden, maar dan vooral toeristen. Bij de Nederlandse toerist proberen we, via tablets die er liggen, digitaal contact te maken en te houden. De overwegend Amerikaanse en Chinese toeristen kopen ongegeneerd de meest luxe wijnen en whisky’s die we heel mooi voor hen verpakken. Het gaat uiteindelijk allemaal om de beleving en het verhaal.”

Hoe ervaar je het ondernemersklimaat op Schouwen-Duiveland?
“Voor ons als goed. Toerisme, dus ook horeca, is de kurk waar het eiland op drijft, de meest dynamische sector met veel werkgelegenheid. En in Renesse, waar ik voorzitter van de ondernemersvereniging ben, is veel potentie: de duinen en het strand die nog puur zijn, de ruimte. We zijn bezig die kwaliteiten te versterken en te koppelen aan heel Schouwen-Duiveland. Die synergie werkt. We hebben de afgelopen vijf jaar veel werk verzet. Het masterplan wordt nu breed gedragen, de ondernemersvereniging gaan we verder professionaliseren. De samenwerking met de gemeente is briljant, de vaart zit erin.”

Hoe zie je de toekomst?
“Goed. We zijn bezig met nieuwe winkels in Zeeland. Daarnaast werken we aan één drankenplatform dat alles omvat. Winkels worden de etalage van onze webshop. De plek waar je altijd kunt proeven – de beleving – en deskundig advies – het verhaal – krijgt.”

Anton Krijnse Locker
Renesse | Zierikzee

Verbergen
Erik Kloet
manager private banking Rabobank Oosterschelde Erik Kloet

Elkaar wat gunnen en bereid zijn tot samenwerking

Voortgekomen uit dorpen en plattelandssteden heeft de Rabobank van oudsher een stevige positie op het platteland. Zo ook op Schouwen-Duiveland waar Erik Kloet als hoofd private banking zich vooral richt op de financiële zaken die de ondernemers privé aangaan.

Wat maakt de Rabobank onderscheidend?
“De voorgangers van de Rabobanken zijn eind 19de eeuw als coöperaties ontstaan uit de agrarische sector. En nog steeds is dat voor ons een belangrijke markt. Ook internationaal gezien; de Rabobank heeft de ambitie om wereldwijd leidend te zijn in de voedings- en agrarische sector. Nog steeds zijn alle Rabobanken afzonderlijk een coöperatie met leden. Het verschil met vroeger is dat elke coöperatie niet langer een eigen bankvergunning heeft, met Rabobank Nederland als koepel. De bankvergunning ligt nu bij de koepel. Er is veel in de structuur veranderd. Maar elke Rabobank is nog steeds een coöperatie met wortels tot diep in de samenleving.”

Wat is het marktaandeel van Rabobank Oosterschelde?
“Ons werkgebied omvat Schouwen-Duiveland, Tholen en Zuid-Beveland. 65% van de inschrijvingen bij de Kamer van Koophandel in deze regio’s, dus de zakelijke markt, heeft op enigerlei wijze een relatie met ons. Die zakelijke markt is breed: behalve agrarisch ook bijvoorbeeld detailhandel, dienstverlening, industrie en – minder bekend maar voor ons ook belangrijk – de binnenvaart. Daarnaast hebben we zo’n 25% van de hypotheekmarkt in handen.”

Hoe zie je het ondernemersklimaat op Schouwen-Duiveland?
“De ondernemersgeest is hier goed. Mijn ervaring is dat ondernemers op Schouwen-Duiveland elkaar nog zaken gunnen en bereid zijn tot samenwerking, ook voor het algemene belang. Er zijn veel familiebedrijven, zij ondernemen voor de lange termijn. Er zijn tijdens de crisis relatief weinig ondernemingen failliet gegaan. Waarbij aangetekend, dat Zeeland in het algemeen een wat vlakkere, stabielere economie is dan landelijk: in de hoogconjunctuur zijn de pieken lager dan gemiddeld, terwijl in een crisis de dalen minder diep liggen. Deze regio trekt geen bedrijven met een korte termijnambitie, bijvoorbeeld omdat de vestiging zoveel goedkoper is dan in de Randstad, en die na een paar jaar weer wegtrekken. Het nadeel is dat er weinig nieuw bloed komt.”

Hoe zie je de toekomst?
“Zorgelijk maar ook met nieuw perspectief. De digitalisering en globalisering ontwikkelen zich heel snel, dat betekent dat bedrijven, onderwijs en overheden daar veel eerder op in moeten spelen dan nu gebeurt. We moeten onszelf blijven vernieuwen. Er zijn genoeg initiatieven maar lang niet alles komt ook goed van de grond. Er moet meer urgentie en samenhang zijn. Je kunt wel een visie hebben, maar er zijn ook middelen nodig en die samenhang luistert nauw. Wat mij betreft mag er dus meer daadkracht komen. Schouwen-Duiveland heeft al veel te bieden en heeft de potentie in zich om aantrekkelijk voor ondernemers, werknemers, inwoners en recreanten te zijn, nu en in de toekomst.”

Erik Kloet
Zierikzee

Verbergen

Aan de slag
met je eigen
idee

Heb je een Band met Schouwen-Duiveland? En vind je het leuk om die te laten zien? Download dan een van de vele logo’s van een Band met Schouwen-Duiveland.

De logo’s zijn ook goed te gebruiken om lokale producten te promoten en de herkomst aan te geven. Je kunt per dorp of stad aangeven waar jouw product vandaan komt. De logo’s zijn ook in het Duits en Engels op onze downloadpagina beschikbaar.

Wil je meer weten over de opzet van de eilandpromotie Band met Schouwen-Duiveland, dan kun je het handboek downloaden. Ook is er een handig en gedetailleerd kaartje van het eiland beschikbaar.